Om oss
Grindstolpen Begravningsbyrå
Hos oss på Grindstolpen tror vi på det personliga mötet och våra kunder kommer ofta på rekommendation.
Den du möter på byrån är den som följer dig genom hela arrangemanget; svarar när du ringer, mailar, tar hand om den döde och möter dig på begravningsdagen. Det finns inga rätt eller fel utan vi försöker i mesta möjliga mån ordna allt enligt den dödes och era önskemål.
När du känner att det är dags kontaktar du oss och bokar ett möte där vi tillsammans förbereder och planerar det stundande avskedet. Det är viktigt att du som beställer känner dig trygg och väl omhändertagen, att du kan påverka och utforma begravningen enligt önskemål och direkt få veta vad den kommer att kosta. Priset påverkar du själv genom val av kista, annons, mat vid minnesstunden, blommor m m. Hör gärna av dig med dina tankar så tar vi fram ett kostnadsförslag.
Våra medarbetare
Vi finns här för dig
Du kan alltid kontakta oss per telefon, mail eller ett fysiskt möte. Vänligen kontakta någon av oss medarbetare för en fortsatt dialog.
Vår historia
Grindstolpen Begravningsbyrås historia
Historien bakom Grindstolpen berättas bäst av Emilie Tingström som grundade byrån. Så här gick det till när byrån startade:
Nyårsafton 2004 ringde min bror Gösta och sa: ”I kväll åker vi till Thailand som ideella hjälparbetare, hänger du mé??”
Med några timmars varsel och utan att egentligen veta vad vi skulle göra gav vi oss iväg. Väl framme på ett folktomt Arlanda fick vi, en stark trupp på sex personer, vårt uppdrag: ”Ni ska hjälpa alla med allt som de behöver hjälp med, oavsett nationalitet. Glöm inte Thailändarna!”
Vi var 12 passagerare i detta jättelika charterplan, vi och representanter från UD och regeringen. Vi startade upp en hjälporganisation, TVAI, på ett hotell i Phucket. Vi utsattes ständigt för situationer där vi kände att ”det här klarar jag inte”, men det var bara att göra, och det gick ju bra. Det var ur allt detta som kraften kom. Jag tror inte det kan bli värre än så här, när det gäller döden. Det kändes fint att kunna hjälpa människor i deras enorma kaos och sorg. Mitt liv förändrades för alltid efter dessa upplevelser.
När jag kom hem kände jag stark att jag ville jobba med något annat än som sjuksköterska, men jag visste inte riktigt med vad. I november 2005 kom idén plötsligt starkt till mig, att jag skulle öppna en modern begravningsbyrå, som hjälper människor att närma sig döden på ett naturligt sätt och ger dem möjlighet att vara delaktiga i hela processen fram till begravningen. 1 september 2006 startade jag Grindstolpen.
Jag är stolt och glad över allt vi åstadkommit, våra värderingar och vårt arbetssätt. Under 2021 kom jag i kontakt med Klarahill och här hittade jag en bra partner som kunde förvalta Grindstolpen vidare in i nästa generation. Sedan januari 2022 är Grindstolpen därför en del av Klarahill.
SBF
Vi är medlemmar i SBF
I en svår stund är det av yttersta vikt att man kan lita på begravningsbyråns kompetens. Vårt medlemskap och vår auktorisation hos Sveriges Begravningsbyråers Förbund är en trygghet för dig som kund.
Att vara en auktoriserad begravningsbyrå innebär högt ställda krav både på begravningsbyrån och byråns medarbetare. Bland annat krävs att varje medarbetare genomgår en omfattande auktorisationsutbildning hos SBF och även löpande vidareutvecklar sina kunskaper.